En dag i jernalderen

Et besøg på Historisk Værksted er en tidsrejse knap 2000 år tilbage i tiden til romersk jernalder.

Klassen møder fra kl. 9 til kl. 13.30 en tirsdag eller onsdag fra august til november eller fra marts til juni. Når de møder hjælper klassen med at bære udstyret til bopladsen. Her får eleverne udleveret en jernalderdragt og bælte, en kjortel til drengene og en kjole til pigerne. De får også et jernaldernavn (skilt i træ) som de bære om halsen - på den ene side er navnet skrevet i runer, på den anden side dansk.

Vi, formidlerne, er også klædt i kopier af jernalderdragter lavet af uld, hør og skind. Vi går meget ud af, at alt værktøj og udstyr er så tæt på historisk korrekt som muligt, fx keramikken vi bruger er kopier af jernalderfund fra Overbygaard i Nordjylland. Derfor er fx madpakker, drikkedunke, kaffekopper og paraplyer ikke tilladt på Historisk Værksted. Vi tillader dog, at læreren tager billeder og video. På bopladsen, der er indhegnet delvis med et pileflethegn, er der et bulhus i egetræ, et halvtag også i egetræ, en esse og 6 bålpladser med tilhørende huggeblokke og arbejdsborde. Bortset fra bulhuset og halvtaget, så har vi selv bygget bopladsen.

Når eleverne har fået dragter på og er klar, sætter de sig på vores lammeskindsbeklædte bænke omkring det store bålsted. Vi byder dem velkommen og spiller et lille rollespil, hvor vi fortæller om bopladsen og os selv, Skafti og Horik. Vi indgår i en dialog med eleverne om hvordan man levede i jernalderen og især om hvad de spiste og hvor vi ved det fra.

Herefter deles klassen op i grupper og de går i gang med økser og knive med at hugge pinde og spåner til bålene. Vi viser hvordan man med ildstål og fyrsvamp startede bål i jernalderen og flytter gløder ud til gruppernes bålsteder. Hver gruppe bliver instrueret i den jernalderret de skal lave; fx Tollundmandens byggrød, fiskesuppe eller kyllingesuppe med skvalderkål og brændenælder, æbleflæsk, fladbrød og marmelade, ost og smør. Alle får deres egen jernalderkop og ske og vi spiser efterhånden som maden bliver færdig.

Har en gruppe lidt tid til overs kan de snitte en smørkniv eller lave et bælte. Inden afslutning skal hver gruppe hjælpe med at vaske op. De grupper der venter har pudekamp, og når man har vasket op, skyder man med bue og pil.

Til slut sætter de sig igen om det store bål og vi evaluere sammen med eleverne. Inden en klasse besøger os, har de fået tilsendt en påmindelsesseddel, evalueringsskema og undervisningsmateriale. Evalueringsskemaet beder vi læreren om at udfylde med klassen når de kommer hjem og så sende det retur til os. Vi har kontinuerligt udviklet vores koncept og ønsker fortsat at gøre det. Vi er meget glade for, at vi får nogle meget flotte tilbagemeldinger; at eleverne syntes det både har været en sjov og ikke mindst en lærerig dag.

Dagens citat; Noa på 11 år siger: "Det er noget andet end computerspil, det er meget sjovere!"

Vi har mødt mange tidligere "jernalderelever" i andre sammenhænge mange år efter og de husker stadigvæk skoledagen på Historisk Værksted.